Tunø

For en gangs skyld var det nemt at finde plads i Ebeltoft Marina. Der var næsten ikke andre end os, og der var heller kamp om de sidste pladser hen på aftenen. Faktisk var vi den sidste båd, der ankom den aften.
I dag er vi på vej videre mod Tunø, og overraskende nok er det ikke bidende koldt.
Vi vurderer nu, at det er sandsynligt at vi på trods af køligt påskevejr, kan nå at sejle Smilla til Assens før vi skal starte på arbejdet igen.
Nedenfor er Samsø nordspids i blødt påskelys.

Aalborg Bugt

Vi tog en lang tur fra Glyngøre og til Hals i dejlig forårssol og med tusindvis af søfugle hele vejen til Hals. Der var masser af flotte edderfugle og mange slags gæs, der spiste, snakkede og hyggede sig før næste tur op nordpå. Det er fuglenes “Jomfru Ane Gade”! Vi landede i Hals kl. 20 og gik næsten direkte i seng. En kop varm glögg fik lige farven tilbage i kinderne.

Vi stod op kl. 6 og gjorde klar til afgang. Først lidt hyggesnak med ejeren af det gode skib Mary. Han ventede på kranmanden, der skulle løfte det tilbage i vandet, så han kunne sejle videre. Han havde sejlet i Kattegat i vinterens løb, og kunne fortælle at han kunne sejle gennem 5cm is men ikke 7. Men så er der heller ingen begroning eller noget som helst andet i vandlinjen 😉

Lige nu er vi midt på Aalborg Bugt, og håber at ramme en havn på Djursland inden det begynder at blæse for meget.
I morgen går turen videre ned forbi Samsø.
Billedet nedenfor er forårsskinnende glæde over Løgstør Bredning.

Til Assens

Første stop på vejen til Assens blev Glyngøre. Vi sejlede i fint men koldt vejr. 4-5 graders varme og så i skumringen … det kalder på hue, vanter og et tæppe om benene.
Men det lykkedes og vi fik skærising under dæk og der var varme på oliefyret.

Vi har lejet en plads i Assens til Smilla fra Påske og indtil sommerferien. Det tager LANG tid at sejle Smilla derned. Men så smukt fjorden er lige nu med masser af søfugle og træer der tripper for at springe ud.

Hjemme i fjorden

Vi er hjemme i Limfjorden igen. Det var udsigten til mellem 80 og 140 mm regn over Hidra i den kommende weekend, der gjorde beslutningen attraktiv. Vi kunne se at torsdag var perfekt til at sejle de 111 sømil fra Hidra til Thyborøn. Sol, sidevind og ikke for store bølger.
Nu er der købt fisk i Æ Fiskbutik og vi sejler mod badetur i fjorden. Vandet er 19 grader varmt og det er meget bedre end Norges 16 grader koldt.
Og så måske frokost i morgen i Thisted?

Sokndalstranda

Smilla har anduvet Sognedalsstranda i fuld sol og 10 m/s.
Det er en blæsende dag og besætningen forlangte en pause. Stenfiguren er en af flere på “kulturkajen” ved den lille jollehavn, hvor vi ligger på den kommunale brygge.
Om lidt skal vi nok op og se hvad “Kulturhotellet” byder på. Måske friskstegte lapper med sæterrømme?

Eventyrligt

Der var noget eventyrligt, uvirkeligt over den stille morgen i skærgården. Der var helt stille, kun stenpikkernes pippen og fårenes brægen lå som et virkelighedsnært krydderi over tågen, der drev i banker, der konstant skiftede vores omgivelser.
Badevandet er 12 grader – dvs IKKE badevand.
Nu er vi havnet i Farsund, og i aften har vi en reservation på “Rederiet”.

Lindesnes fyr

Vi passerede Lindesnes Fyr i fuld sol. Der er altid mange mennesker, der går tur på klipperne omkring fyret. Der er ikke længere fastboende fyrpassere på nogen af de norske fyr, men det her var det fyr i Norge, hvor de sidst lukkede ned. Nu er alt automatisk og distancebetjent fra et kontor.
Herfra gik turen til Korshavn, hvor der nu er en selvbetjent butik. Ingen personale! Fremtiden er sørme kommet til afsides Korshavn.
i morgen forventer vi en regnvejrsdag i Farsund.

Mandal Gjestehavn

Vi ligger i gæstehavnen og nyder solen og den friske blæst, der fulgte efter tordenskyllerne, der har fået vandstanden til at stige kraftigt i Mandalselva. Vi ligger lige neden for Uranienborg, der er verdens smukkeste parkeringskælder. Man kan se pavillonen oppe på toppen lige bag Smilla. Bjerget er hult 😊

Fra båden kigger vi over på den sjove bøje i elven og det fine kulturhus/bibliotek. Fodgængerbroen kommer i smuk forlængelse af kulturhuset.
Der er blot ét problem: De har flyttet Fiskelaget væk fra havnen og ud i et industrikvarter. Det var den fiskebutik, hvor vi ikke blot kunne få Norges bedste fiskekaker med græssløg, men også alle mulige salater og røgede delikatesser. Nu er der en butik der sælger Hennig Olsen is … og det er jo heller ikke så ringe. Og de har verdens største kugler! To kugler is = en halv liter is 😋